Start als DSD-reseller

Help jouw klanten veilig thuiswerken met de 6 tips van ESET

Help jouw klanten veilig thuiswerken met de 6 tips van ESET

In een onvoorziene maatschappij-ontwrichtende situatie zoals zich momenteel voordoet, is het mogelijk maken van thuiswerken essentieel voor de bedrijfscontinuïteit. Maar als er één ding is dat we weten over cybercriminelen, dan is het dat ze niet aarzelen om op kansen in te springen. Onvoldoende beveiligde thuiswerkmogelijkheden kunnen een organisatie kwetsbaar maken voor cyberaanvallen, met alle gevolgen van dien. Met deze zes tips bescherm je de medewerkers van jouw klanten en zorg je voor een veilig thuiskantoor.
 

1. Wees streng in het wachtwoordbeleid

Als de klant tot nu toe niet heel streng is geweest op dit gebied, is dit het moment om het beleid te herzien. Jij kunt hen hierin adviseren. Enkele suggesties: vereis voor ieder account een uniek en lang wachtwoord (of beter nog: een wachtzin), stel in dat een wachtwoord meerdere keren per jaar verplicht gewijzigd moet worden en blokkeer gebruikers na een x-aantal mislukte aanmeldpogingen.
 

2. Schakel multi-factor authenticatie in (MFA)

Deze extra authenticatielaag bij het inloggen is de beste verdediging tegen cybercriminelen die bedrijfssystemen proberen te infiltreren met brute force-aanvallen, social engineering of gelekte inloggegevens die op het dark web zijn gekocht. Als jouw klant gebruikmaakt van zakelijke e-mail of samenwerkingstools in de cloud, of op afstand toegang nodig heeft tot het zakelijke netwerk, implementeer dan een MFA-oplossing. Met ESET Secure Authentication voorkom je ongeautoriseerde toegang tot bedrijfssystemen en -accounts en rol je MFA snel en eenvoudig uit binnen de organisatie – ook als de medewerkers thuiswerken.
 

3. Gebruik een VPN voor toegang tot het bedrijfsnetwerk

Een VPN versleutelt zakelijk communicatieverkeer op het moment dat dit het openbare internet doorkruist, zodat het niet kan worden gelezen door derden. Als medewerkers van de klant toegang krijgen tot het interne bedrijfsnetwerk, is de combinatie van een VPN met multi-factor authenticatie een must. Mocht er door sommige medewerkers al een VPN gebruikt wordt, zorg er dan voor dat de klant voldoende licenties en capaciteit heeft om ook nieuwe gebruikers toe te voegen.
 

4. Investeer in een volledige oplossing voor endpoint-beveiliging

Er zijn geen garanties dat de ingebouwde antivirussoftware van een privé-apparaat voldoet aan de eisen van een organisatie. Een complete oplossing beschermt immers met meerdere verdedigingslagen, zoals een persoonlijke firewall, bescherming tegen schadelijke websites en malwarebescherming op verwijderbare USB-stations, tegen alle soorten cyberdreigingen. De veiligste optie is om een zakelijke oplossing uit te rollen die jij, als IT-specialist, op afstand voor je klant kunt beheren. De Endpoint Protection Advanced-bundel van ESET biedt een combinatie van meerlaagse technologie, machine learning en menselijke expertise met een lage systeembelasting voor endpoints.
 

5. Maak gebruik van encryptie als medewerkers een zakelijke laptop mee naar huis hebben genomen

Bedrijfsapparaten worden niet alleen digitaal, maar ook fysiek aan een groter risico blootgesteld als ze buiten de kantooromgeving worden gebruikt. Het is daarom raadzaam om alle zakelijke apparaten te beschermen tegen verlies en/of diefstal. Volledige schijfversleuteling zorgt ervoor dat de gegevens op de harde schijf in het gestolen of verloren apparaat vrijwel onmogelijk uit te lezen en dus te misbruiken zijn door onbevoegden. ESET Full Disk Encryption biedt sterke volledige schijfversleuteling op alle Windows-systemen en kan met één klik worden uitgerold, geactiveerd én beheerd op alle werkstations.
 

6. Blijf scherp op patches en updates

Laat thuiswerkers op privé-apparaten automatische updates van al hun systemen aanzetten, zodat je zeker weet dat alle veiligheidsmaatregelen geïnstalleerd worden. Wees extra voorzichtig met thuisapparaten waarop Windows 7 draait; dit besturingssysteem wordt niet meer geüpdatet. Het kan een keuze zijn om de toegang tot bedrijfssystemen voor deze gebruikers te blokkeren totdat het apparaat is geüpgraded naar een ondersteunde versie. Zorg ervoor dat de bedrijfsomgeving van je klant ook up-to-date blijft, vooral als het gaat om kritieke beveiligingsupdates en systemen die mogelijk niet vaak worden gepatched omdat ze 24/7 draaien.
 

 

Hidde de Vries - Accountmanager Cloud Services - DSD Europe

 

Wil je meer informatie over deze tips en de ESET-oplossingen?

Neem telefonisch of per e-mail contact met mij op. Ik adviseer je graag!

T +31 (0)73 202 02 32
E sales@dsdeurope.com

 

Jouw eigen on·demand software store.

Start vandaag!