Microsoft Teams is de laatste jaren uitgegroeid tot meer dan slechts een samenwerkingstool. Zo biedt deze dienst nu PBX-functionaliteiten die zelfs een originele PBX (telefonie vanuit de cloud) kan vervangen. Om alle voordelen van Teams optimaal te benutten, combineren steeds meer organisaties hun PBX met Microsoft Teams of beter nog; zij stappen volledig over. Met Teams als PBX kunnen gebruikers bijvoorbeeld iemand telefonisch aan een bestaande Teams-meeting toevoegen (vaste lijn of mobiel), met een vast nummer vanuit Microsoft Teams bellen of andersom gebeld worden met een vast nummer en deze in Teams beantwoorden. Voice & Operator Connect is een oplossing die van Microsoft Teams een volwaardige PBX maakt.
Voice & Operator Connect - Microsoft telefonie vanuit de cloud
Met Voice & Operator Connect kan een organisatie volledig overstappen naar Microsoft Teams als haar PBX. Operator Connect is een volledig beheerde service van Enreach (jouw operator) die PSTN-oproepen naar Teams verbindt. Met deze oplossing kunnen Teams-gebruikers, met een eigen telefoonnummer en tegen scherpe beltarieven, gesprekken ontvangen en voeren naar vaste en mobiele nummers - rechtstreeks vanuit Microsoft Teams.
Naar verwachting gebruiken eind 2026 ruim 25% van de werknemers wereldwijd Microsoft Teams als hun zakelijke telefoonsysteem (Bron Cavell). Op dit moment zijn er al meer dan 270 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en daarmee is Microsoft Teams een van de meest gebruikte communicatieplatformen voor organisaties die overgaan naar hybride werken.
De voordelen van Operator Connect
Snelle, eenvoudige implementatie
Gebruik het vertrouwde Microsoft-beheercentrum om Operator Connect te implementeren en de PBX-functionaliteiten naar wens in te richten. Zowel de telefoonlijnen als de telefoonnummers zijn direct na implementatie beschikbaar in Teams en kunnen dus vrijwel direct in het beheercentrum worden toegewezen aan de Teams-gebruikers. Voor de implementatie van Operator Connect is enkel een Teams Phone-licentie binnen Microsoft Teams nodig.
Door de operator beheerde infrastructuur
Met Operator Connect is het niet nodig om een eigen Session Border Controller (SBC) te kopen of beheren. Deze, en de service om PSTN-oproepen naar Teams te brengen, worden beheerd door Enreach. Zo bespaart je klant op aanschaf én beheer van hardware.
Werken in de Microsoft-omgeving
Met Operator Connect communiceren gebruikers, ongeacht het device dat zij gebruiken, volledig in de Microsoft Teams-omgeving: van chatten en (video)bellen tot samenwerken en vergaderen. Het gebruik van dezelfde applicatie op zowel PC als smartphone of -device is niet alleen voor de gebruiker fijn, maar maakt tevens het beheer voor jou als IT-beheerder makkelijker.
Een ander voordeel voor IT-beheerders is het gebruik van de Microsoft-omgeving voor het beheer van de PBX-functionaliteiten in Teams. De Microsoft-omgeving en -werkwijze is bekend bij IT-beheerders en zij kunnen er dus eenvoudig en snel hun weg vinden. Een groot voordeel ten opzichte van een telecom-bedrijf, dat een andere manier van werken gewend is en dus niet zo makkelijk Operator Connect kan implementeren en beheren.
Alles in één Microsoft Certified oplossing
Er zitten nadelen aan het gebruik van een third party oplossing om Microsoft Teams als PBX te laten fungeren. Zo bestaat het risico dat bij elke ontwikkeling in Teams de oplossing niet meer (goed) functioneert, of dat je werk hebt aan het telkens opnieuw integreren. Door Voice & Operator Connect aan te bieden aan je klanten bied je hen een Microsoft Certified-oplossing: een oplossing waarvan Microsoft de betrouwbaarheid garandeert. Bij elke ontwikkeling in Microsoft Teams zal Operator Connect automatisch worden aangepast.
Voice & Operator Connect biedt een alles in één Microsoft Certified-oplossing inclusief PBX-functionaliteiten en Microsoft Teams. Hierdoor vermijd je het gebruik van third party oplossingen die zelf worden gekoppeld aan Microsoft, zoals een PBX en Teams connector. Je wordt niet meer beperkt doordat deze oplossingen niet meegaan met ontwikkelingen, maar je lift juist direct mee op de groei van Microsoft, en dus Operator Connect.
Microsoft Certified oplossing
Enreach is een van de eerste providers in Europa die gecertificeerd is om Operator Connect in Nederland, Spanje en Duitsland aan te bieden. Daarbij heeft Enreach back-to-back afspraken met Microsoft, waardoor IT-beheerders voor ondersteuning direct bij Enreach terecht kunnen. Zo maak je gebruik van een goed bereikbare en betrouwbare dienstverlening en kun jij jouw klanten hetzelfde bieden. Daarnaast biedt Operator Connect een zeer hoogwaardige voice kwaliteit door de directe koppeling van het Voice netwerk van Enreach met het Microsoftnetwerk via Azure peering.
Meeliften op de toekomst van Microsoft Teams
Werkt een groot deel van je klanten al met Microsoft 365? Dan is het aanbieden van Voice & Operator Connect een relatief eenvoudige manier om jouw dienstverlening voor hen uit te breiden met een telefonie-oplossing! Door nu te starten met het aanbieden van Voice & Operator Connect ben je een early adopter en lift jij mee op de ontwikkeling van Teams als zakelijk telefoonsysteem. Je blijft niet alleen de concurrentie voor door je dienstverlening uit te breiden, maar je speelt ook in op de snel innoverende IT-wereld, waar telecom een steeds groter onderdeel van uitmaakt.
Starten met Voice & Operator Connect
Om Microsoft Teams als PBX te implementeren voor je klanten heb je een Microsoft-licentie met Teams, zoals bijvoorbeeld Microsoft 365 Business Standard, én een Teams Phone-licentie nodig. Vervolgens kun je in het DSD-platform een Voice & Operator Connect contract creëren en de oplossingen implementeren en inrichten voor je klanten.
Hoe werkt het?
Operator Connect start in het beheercentrum van Microsoft Teams. Door in dit beheercentrum ‘Enreach’ te selecteren als telecomleverancier, krijgen gebruikers direct toegang tot telefoonnummers die bij ons zijn aangekocht. Deze nummers kunnen worden toegewezen aan Teams-gebruikers, zodat zij telefoongesprekken kunnen voeren en ontvangen.
Met Operator Connect kun je:
-
Direct uitgaande gesprekken voeren vanuit en inkomende telefoontjes beantwoorden in Microsoft Teams, in combinatie met zakelijke telefoonnummers;
-
Meerdere telefoonnummers aanschaffen en toewijzen vanuit de Teams beheeromgeving;
-
Besparen op de aanschaf en het beheer van de vaste telefonie-infrastructuur met Teams, door gebruik te maken van Enreach Voice Connect.
De abonnementsvorm is een maandabonnement op basis van het aantal gebruikers en benodigde belvolumes. De concurrerend geprijsde belabonnementen hebben vaste pay per use-tarieven.